Evaluarea computerizată

Iulia Buzan

Iulia Buzan

Psihoterapeut

Odată cu explozia tehnologică, multe dintre aspectele vieții noastre sunt sau vor fi schimbate. Într-o societate digitală, în care copii, adolescenții și chiar părinții acestora utilizează în mod rutinier mijloace tehnice dintre cele mai diverse, practica psihologică – fie că e vorba de evaluare, consiliere sau terapie – nu ar trebui să stagneze.

Atunci când computerele au fost introduse în psihologie, în jurul anilor `50, acestea au avut, în special, rolul de cotare a testelor aplicate în format creion-hârtie, fiind evident unul dintre marile lor beneficii: cotarea se realiza mai rapid, mai ușor și adesea mult mai corect decât cea manuală. Odată cu progresul tehnologiei, cu creșterea complexității și varietății instrumentelor TIC, acestea au început să preia tot mai multe aspecte ale procesului de evaluare și intervenție psihologică (Butcher, Perry, Hahn, 2004).

În practică, Buchanan (2002) arată că introducerea tehnologiei în domeniul evaluării psihologice primește o tot mai mare amploare. Mai precis, studiul lui VandenBos și Williams (2000) arată că 15.1% dintre specialiștii intervievați efectuează evaluări psihologice prin „alte metode (copiere, scanări, e-mail etc.), iar Maheu & Gordon (2000) au arătat că 68% dintre psihologi utilizau diferite metode de evaluare on-line. Conștinetizând această tendință importantă, APA (American Psychological Association) a format, încă din anul 2001, un comitet de monitorizare, evaluare și programare a aplicării evaluărilor computerizate și prin intermediul internetului. Pe măsură ce rolul tehnologiei în viețile noastre va crește, este tot mai probabil ca practica psihologică să facă apel la programe și dispozitive digitale, pentru a răspunde adecvat noilor cerințe și nevoi ale clienților.

Utilizarea mijloacelor computerizate de evaluare pot lua cele mai diverse forme și pot fi utilizate, în funcție de specificul cazului, în diferite etape ale evaluării – aplicarea probelor, cotare, generarea raportului psihologic, comunicarea rezultatelor. Instrumentele de evaluare care se pretează pentru evaluare computerizată sunt și ele multiple. Firește, cele mai populare sunt testele sau scalele psihologice normate, datorită ușurinței cu care sunt cotate și interpretate. Cu toate acestea, există și alte metode de evaluare disponibile în format computerizat, inclusiv teste proiective sau întrebări deschise, redacționale.

Metodele și instrumentele de evaluare computerizate pot fi utilizate pe un continuum cu cele clasice/față în față, acestea completându-se reciproc. Astfel, putem lua în calcul scenarii cu evaluări complet informatizate sau cu diferite combinații flexibile între cele două metode. Principiile de bază pentru alegerea metodelor și mijloacelor de evaluare sunt nevoile și particularitățile specifice ale copilului, adolescentului și a familiei lui.

Beneficiile utilizării mijloacelor de evaluare computerizată

În primul rând, utilizarea tehnologiei răspunde realităților lumii în care ne desfășurăm activitatea – lumea nativilor digitali. Cu atât mai mult cu cât ne adresăm în special tinerilor (copii, adolescenți, părinți) – care își petrec o bună parte din timp navigând pe internet, utilizând calculatoare, tablete, telefoane inteligente sau alte mijloace tehnice de comunicare – încorporarea mijloacelor informatice în practica rutinieră nu face altceva decât să oglindească obiceiurile și, adesea, cerințele acestora. Continuând această linie de idei, instrumentele de evaluare computerizate pot fi prezentate copiilor și adolescenților într-o manieră interesantă, nouă, în ton cu activitățile lor preferate.

Așa cum am anticipat deja, principalele avantaje ale evaluării computerizate sunt viteza de procesare, costurile scăzute și ușurința aplicării (American Psychological Association, 2002). Utilizarea acestora reduce considerabil timpul de procesare al datelor. Dacă ne gândim, spre exemplu, la testele de personalitate, cu zeci de itemi, pe diferite subscale și cotări adesea complicate, este ușor de înțeles de ce există o preferință importantă pentru realizarea cotărilor prin mijloace tehnice. Reducerea timpului de procesare a rezultatelor nu este doar în beneficiul terapeutului, ci mai ales al clientului – părinții așteaptă adesea nerăbdători rezultatele evaluării/ recomandări pentru intervenție sau dezvoltare personală. Mai mult, reducerea timpului de procesare al datelor se poate reflecta asupra costurilor evaluării.

Un alt aspect important este relaționat cu corectitudinea cotării datelor obținute – cotarea manuală este adesea supusă erorilor, pe când cea computerizată se realizează automat, rapid și corect. Cu cât cotarea este mai complicată, cu atât opțiunea computerizată devine mai importantă și asigură mai bine corectitudinea datelor.

Dincolo de aplicare și cotare, utilizarea instrumentelor tehnologiei în evaluare oferă posibilitatea importantă de a aduna toate rezultatele evaluării, generând un raport de evaluare complex. Este ușor de înțeles faptul că rezultatele tuturor testelor, precum și alte informații relevante, pot fi adunate în același document – creând o imagine comprehensivă asupra copilului sau adolescentului evaluat. Mai mult decât atât, tehnologia permite introducerea în raport a diferite grafice, pictograme, sumarizări a rezultatelor, extrem de utile și cost/timp eficiente pentru realizarea interpretărilor. În acest context, psihologul sau specialistul care utilizează platforme sau teste computerizate nu trebuie decât să interpreteze adecvat rezultatele, iar redactarea raportului este mult simplificată.

Un alt avantaj important este acela al arhivării datelor într-un format ușor de gestionat. Arhivarea/stocarea datelor clienților în format electronic este facilă, economisește resurse materiale și de spațiu, iar datele pot fi ușor căutate, manipulate, retrase și gestionate.

Combinarea ultimelor două funcții – aceea a generării rapotului psihologic și cea de arhivare a datelor în format electronic – oferă posibilitatea, fundamentală în practica psihologică, de a urmări evoluția copilului sau adolescentului în timp, generând rapoarte longitudinale de evaluare. Computerizarea evaluării poate permite utilizatorilor să obțină, în același raport de evaluare, toate rezultatele evaluărilor copilului, urmărind progresia în timp a unor competențe sau simptome – adesea, evoluția/tendința copilului este mult mai informativă decât „fotografierea” situației curente.

Mijloacele de comunicare informatizate asigură o mult mai ușoară comunicare cu alți profesioniști și chiar cu clienții. Profesioniștii care asigură servicii integrate, colaborând pentru același caz pot să își împărtășească mai ușor informațiile, printr-un simplu email al rezultatelor evaluării computerizate. Este facilitată astfel crearea unei comunități de practică și învățare.

Comunicarea rezultatelor către clienți este de asemenea simplificată, atâta timp cât se ține seama și este gestionat adecvat de către specialist un posibil impact afectiv negativ al comunicării rezultatelor evaluării către client (Barak, 2011).

Evaluarea on-line, în mod specific, vine cu propriul set de avantaje inerente, dintre care cel mai important se referă la accesul rapid și facil la un număr mare de persoane. Mai mult, utilizarea internetului în evaluare diminuează considerabil timpul necesar acestuia și costurile, clienții sau pacienții nefiind nevoiți să se deplaseze la cabinetul specialistului pentru primirea/înapoierea chestionarelor și, cu atât mai puțin nu sunt nevoiți să le primească sau să le transmită prin poștă.